Waar zouden we zijn (en komen) zonder de startmotor? De elektromotor is onmisbaar voor de meeste auto’s en wordt door de accu voorzien van stroom. Je stelt de startmotor in werking door heel simpel de contactsleutel om te draaien. Een klein tandwiel zorgt vervolgens voor verbinding met de starterkrans in de motor, waarna de krukas in de motor begint te draaien totdat de motor loopt. Het werk van de startmotor zit er dan weer op. Hij mag weer even rusten.


Het aanslingeren van de auto

Het kostte vroeger heel wat meer moeite om de motor in werking te zetten. Neem de wagens van 125 jaar geleden, die nog letterlijk aangeslingerd moesten worden. Je zou dus kunnen stellen dat de startmotor de vervanger is van de aanslinger techniek die vroeger gehanteerd werd. En daar is iedereen ontzettend blij mee. Je moet er niet aan denken dat je ’s ochtends eerst de auto aan moet slingeren immers. Helemaal niet in de koude wintermaanden.

Accu of dynamo stuk

Soms zou je willen dat je de motor nog wel aan zou kunnen slingeren, namelijk als de startmotor niet ronddraait nadat je de sleutel hebt omgedraaid. Dit kan veroorzaakt worden door een gebrek aan stroom en dan is er waarschijnlijk sprake van een defecte accu. Het kan echter ook zijn dat de dynamo het niet meer doet. De dynamo is er verantwoordelijk voor dat de accu stroom krijgt. Is er wel voldoende stroom maar hoor je niets meer dan alleen een luide kik als je de sleutel omdraait? Vaak is dan het rondsel (tandwiel) vastgeslagen in de al eerder genoemde starterkrans. Soms is dit probleem op te lossen door de auto n de hoogste versnelling te plaatsen, nadat je wel eerst uiteraard het contact uit hebt gedraaid. Vervolgens duw je de wagen geleidelijk heen en weer. Vaak komt het rondsel dan weer los. Mocht je te maken krijgen met dit fenomeen, houd er dan wel rekening mee dat je startmotor in slechte staat is en het wachten is op meer ellende.

Gereviseerde startmotor

Startmotoren kunnen gerepareerd worden, even goed koop je een nieuwe of een gereviseerde motor. Een gereviseerde startmotor is helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Bovendien zijn versleten onderdelen vervangen. Een gereviseerde motor is altijd voordeliger dan een nieuwe startmotor. Overigens is de gemiddelde klusser met een beetje inzicht al snel in staat om zelf de startmotor te vervangen. Het geniet echter de voorkeur dit in de garage door specialisten te laten doen.